sobota 31. března 2012

Domácí jogurt

Holčičky se nám nějak rozjedly a zejména teda jogurt teď u nás frčí. Protože je každá schopná zdlábnout kelímek bílého jogurtu, který v BIO kvalitě stojí bratru 12 korun, a pak ještě řvát o nášup, znova jsem se vrátila k domácí výrobě jogurtu.

Postup je tak trapně jednoduchý a blbuvzdorný, že nechápu, na co existují jogurtovače a jogurtové programy do domácích pekáren. Mě to před lety prozradila Denisa od nás ze sboru a dokud jsem výrobu jogurtu nezkusila, moc jsem nevěřila, že to funguje.

Takže jak na domácí jogurt?
Potřebujete:

1 l mléka (čertvé, kvalitní, žádný Dr. Halíř s pětiletou trvanlivostí)
1 kelímek bílého jogurtu (přírodní, s živými kulturami a bez přidaných serepetiček)

Já jsem tentokrát vzala zelené BIO mlíko od Olmy a malý kelímek zeleného BIO jogurtu téhož výrobce, dřív jsem dělávala i z Hollandie a všechno dobrý. Jen vemte vstupní jogurt, která vám chutná, protože chuť výsledného jogurtu bude hodně podobná až stejná.

Skleničky s víčky na uchování (používám zavařovačky).

Postup: mléko převařím (stačí, že zavře) a nechám vychladnout na tělesnou teplotu, čili tak, aby bylo na omak teplé nebo vlažné, ne horké a ne studené. V teplém mléku rozmíchám kelímek jogurtu a směs plním do připravených nádob, zadekluju.
Od domácího jogurtu mě už teď dělí jen asi 8-10 hodin, kdy je dobré skleničky udržet v teple. Můžete je dát na topení, ke kamnům nebo do trouby zapnuté na minimum, ale já dávám jogurt zrát do peřin: prostě ty teplé skleničky smrsknu k sobě a pořádně zapeleším dekami a peřinou. Uděláte-li večer, do rána máte jogurt. Až vám začne docházet, zbytek použijte na výrobu nového, můžete recyklovat několikrát, než se bakterie utahají a bude potřeba koupit zase jeden kelímek nového jogurtu.

Můžete taky experimentovat s příchutěmi, např. přidáním salka zkusit sladký jogurt (nezkoušela jsem, ale slyšela jsem, že to funguje).

Nedá se na tom celkem nic zkazit, jen si nepřipalte to mlíko při převařování. To se mi jednou povedlo a myslela jsem si, že v jogurtu se ta připálená chuť ztratí - neztratila!

1 komentář:

  1. Děkuji za tip! Jogurtky už se dělají v peřinách, tak jsem zvědavá :-)

    OdpovědětVymazat