středa 6. prosince 2017

Umytá okna

Přijela mi návštěva.
A umyla mi okna v obýváku.

Neříkám, že mě to nepřekvapilo. Obvykle spíš kolem pozvaného hosta běhám, nabízím kávu, krájím buchtu, omlouvám se za hlučné děti a snažím se, aby se u nás návštěva cítila co nejlépe.

Tahle žena se ale rozhlédla, podívala se, kde by mohla pomoct a pak se opatrně zeptala, jestli by mi nevadilo, kdyby s něčím pomohla. A umyla mi okna. Ta okna, co se na ně chystám už tři měsíce, ale pořád schází čas, síla, nebo vhodné počasí.

Vlastně se ani moc neznáme. Setkaly jsme se u společných známých v létě a naše děti se ohromně rozuměly. Od té doby domlouváme návštěvu, kterou napřed zhatila střevní chřipka, pak laryngitida, pak nadměrné soplení a pak..vlastně už ani nevím co, prostě vždycky něco, jak už to bývá, když se chtějí setkat mámy s dětma. Nakonec to klaplo až v tento předvánoční čas a díky ní tak můžeme už zítra do čistých oken lepit výzdobu.

Pro mě, aktuálně značně přepracovanou, poslední dva měsíce řešící laryngitidy, záněty středního ucha, zápaly plic, pracovní krize, skautské výpravy a velkou mikulášskou akci pro 30 dětí, spící jen někdy a jen chvíli, byla taková žena-umyvačka oken nečekaným požehnáním, které jsem, po počátečním překvapení, přivítala s otevřenou náručí.

A přiměla mě přemýšlet, jestli tohle taky umím: nabízet - a účinně poskytovat - pomoc tam, kde to nejen nikdo nečeká, ale ani to, v souladu s běžnými společenskými zvyklostmi,čekat nemůže. Přiložit ruku k dílu i ve věcech, ve kterých bych si mohla klidně říct, že Tohle po mě přece nikdo nemůže chtít. Udělat něco prostě proto, že je to potřeba. Vnášet svou přítomností světlo.

Ještě se musím hodně učit.


P.S. Taky mě ta úžasná žena naučila, jak ze záchodové mísy odstranit letitý nános vodního kamene, odolávající všem specializovaným čisticím prostředkům, které jsem vyzkoušela. Horký ocet. Záchod už se taky blýská. Doporučují tři z pěti ochránců přírody!






4 komentáře:

  1. Zdravím vás obě! moc... E.

    OdpovědětVymazat
  2. Takovou pomocníci mám také, svou sestru :-). A ten nápad ohledně čištění WC mě také naučila.

    OdpovědětVymazat
  3. Moc ráda čtu Váš blog, občas písnu i nějaký ten komentář a k tomuto příspěvku opravdu musím. To je absolutní pecka. Je úžasné, že někteří lidé zbytečně nepřemýšlí a prostě konají, co je potřeba a čím pomůžou. Dojalo mě to, povzbudilo, inspirovalo. Děkuji, že jste ten prostý projev ženské pospolitosti pustila do světa. Děkuji za všechny Vaše úžasné příspěvky. A celé Vaší rodině přeji vše nej v novém roce 2018, holčičky rostou jako z vody, určitě bude už jen lépe a lépe. Jste nádherná rodina.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Zdeňko, moc děkuju, Vaše komentáře jsou vždy velmi milé a povzbudivé. Dala jsem si za úkol tenhle blog tak nezanedbávat, tak snad se v komentářích pod příspěvky budeme potkávat letos častěji :) Vše nejlepší do nového roku Vám i celé rodině!

      Vymazat