úterý 20. listopadu 2018

Vánoční štola


Tahle dobrota si nás získala už před lety a rychle se zařadila mezi naše vánoční stálice. Spolu s vánočkou je to naše tradiční vánoční snídaně. Podle původního receptu z Apetitu se do ní má zapéct marcipán. Ačkoli proti marcipánu vůbec nic nemám, ve štole už mi přišel nadbytečný, tam už je i bez něj dobrot dost a dost - peču tedy zjednodušený recept s několika úpravami:

                            


Těsto:

500 g hladké mouky
1 kypřicí prášek
100 g moučkového cukru
Dřeň z vanilkového lusku (nebo vanilinové aroma)
2 vejce
250 g tučného tvarohu (pravý tvaroh z alobalu, ne vanička)
špetka soli
3 lžíce rumuu
250 g změklého másla
150 g nesířených (nebo propraných) rozinek
100 g kandovaného ovoce
1 lžíce strouhané kůry z biocitronu
100 g loupaných a nasekaných mandlí mandlí


Na potření a posypání

70–100 g rozpuštěného másla
120–150g moučkového cukru


Těsto zpracuju obvyklým způsobem, pak z něj vyválím tlustý obdélník. Jednu z delších stran přehnu asi do poloviny těsta, protilehlou stranu přehnu přes nic, aby vznikla "vlna". Peču na 160 stupňů z obou stran, v mé troubě to trvá asi hodinu. Někdy musím před koncem překrývat štolu alobalem, aby se pořádně propekla. Ještě horkou potírám rozpuštěným máslem a bohatě sypu cukrem.



Štola se má péct 6 týdnů předem. Loni se nám poprvé stalo, že žlukla - letos jsem tedy dala pozor, aby máslo bylo hodně čerstvé, a je potřeba ji skladovat na chladnějším místě. Nebála bych se ale ji upéct ani třeba 2 týdny před svátky, jednou jsme to tak udělali - původní upečená štola padla při nějaké akutní potřebě sladkého a pekli jsme náhradní - byla stejně dobrá, jako ta uleželá. Dejte vědět, jestli recept vyzkoušíte :)


 

 

1 komentář:

  1. Moc bych vám chtěla poděkovat za váš recept. Štolu jsem se letos rozhodla péct poprvé a pak přišel ten váš recept, tak jsem si říkala..a jdu do toho:-) děkuji za něj. Štola už dva týdny leží v chládku a už se nemůžu dočkat, až ji ochutnáme. A taky děkuji za váš blog. Jak jsem na vás narazila, musela jsem si vás skoro celou pročíst. Máte můj obdiv ve všech směrech, fandím vám! Já mám tři děti, čtvrté na cestě, snažíme se nežít tolik materiálně, tak s vámi hodně souzním...děkuji za vás:)

    OdpovědětVymazat