neděle 17. července 2011

Ekologicky...aspoň trochu

Ačkoli mám za sebou dlouholeté členství v ekologickém kroužku, flirtování s hnutím Brontosaurus a titul magistry biologie, nejsem skalní ekolog. Žijeme v normálním domě, jezdíme autem, a i když se snažím zbytečně neplýtvat zdroji a upřednostňuju ekologicky nezatěžující potraviny, určitě by se ještě našla hromada opatření, kterými bych mohla snížit dopad našeho života na zdraví planety. Postupně ale zjišťuji, že naše rodičovství pojímáme jaksi samovolně čím dál víc ekologicky.

Protože jsem nevěděla, jak to budeme s dvojčaty zvládat, neměla jsem původně v úmyslu s nimi zkoušet látkové pleny. Když jsem si ale spočítala, kolik tun naprosto nerozložitelného odpadu by dvě děti za ty cca dva roky vyprodukovaly - a kolik bychom my utratily za jednorázové pleny - nakonec jsme se rozhodli zkusit mít děti v látkových plenách (praktické informace pro případné zájemce níže kurzívou). Zkušené matky mi radily, ať to necháme po šestinedělí, protože těch prvních šest týdnů je i tak dost náročných, navíc děti skoro pořád kakají, takže je toho praní a přebalování mnohem víc. Do porodnice jsem proto šla s balíkem jednorázovek, doma byla nachystaná látková výbava s tím, že na ní přejdeme až se na to budeme cítit. Nakonec mě už v porodnici bolelo srdce při vyhazování takového množství použitých plen, takže látkujeme od prvního dne, kdy jsme přišly domů.

Jak to máme: každá holčička má dvě pleny Flip (http://nejenprodeti.cz/denni-sada-flip-kombinovana-organicstay-dry-160), do kterých dáváme klasické látkové čtverce. Na čtverec ještě dávám flísovou vkládačku, vyrobenou rozstříháním deky z IKEI. Na flísovou vkládačku dávám separačku Popolini. Pokakané separačky vyhazuju, počůrané pereme. Použité pleny hážu do kýble s vodou, do kterého dávám pár kapek levalndulového oleje. Pereme každý den, vyprané plíny hodíme na věšák. Nežehlíme. Flipkový obal zůstane většinou čistý, takže ho jen necháme větrat, pokud je ušpiněný, hned umejeme a necháme schnout do příštího přebalování (takže obě pleny, které každá holčička má, točíme). Naprostá spokojenost, pořízení výbavičky pro dvě děti nás stálo necelé čtyři tisíce a zatím si vystačíme. Mám i pár plen AIO, ale nějak necítíme potřebu je zkoušet, tento flipkový systém nás celkem baví. Chce to prostě brát jako součást povinností okolo dětí: jednou denně hodit do pračky, pověsit a poskládat uschlé pleny. Vřele doporučuju každému rodiči, není to zas tolik práce a peněženka i planeta vám poděkují.

Místo drahých a chemií napuštěných čisticích ubrousků (zkoušely jste s tím někdy setřít lihovou fixu? Jde to moc pěkně. A tímhle že bych měla utírat prcky svým dětem???) používám celulózové ubrousky, které buď jen namočím ve vodě, nebo v čisticím oleji na dětský zadeček (ubrousky Perlička a olej Medvídek, zde http://www.branakdetem.cz/suche-ubrousky-perlicka-50ks-eone.htm). Ideální by bylo po každém kakání holky umýt v umyvadle, ale každou úplně svlíkat a nosit do koupelny, to je pro nás moc práce navíc. Meju je pod vodou jen tehdy, když mám subjektivně pocit, že je to potřeba (používám čisticí gel od Biodermy). Ubrousky se dají několikrát vyprat a pak se klidně rozloží na kompostu.

A teď už používám i pratelné vložky do podprsenky, což jsem původně neměla v úmyslu vůbec: mlíko mi ale hodně teče a denně jsem vyhazovala několik jednorázových vložek. I když to není taková ekologická pecka jako jednorázová plenka, stejně mi vadí v tak velkém množství vyhazovat něco, co se složitě vyrábí, dováží autem do obchodu a zase odváží z obchodu.. Takže mám dva páry těchto vložek http://www.baby-eshop.cz/pro-maminky/vlozky-do-podprsenky-imse-vimse-vlna-hedvabi, ty promočené hned vyperu ve vodě a pověsím, takže mám skoro pořád jeden suchý pár. V případě nouze použiju zásobní jednorázové vložky.

Určitě je to celé víc práce, než používat jednorázové výrobky, které se hned zase vyhodí. Na druhou stranu odpadá nakupování plen a ubrousků, shánění cen v akci, skladování doma atd - a navíc máme hřejivý pocit, že něco děláme určitě správně - což v této časné fázi rodičovství jinak nemáme úplně často :)

Žádné komentáře:

Okomentovat